MBT schiet te hulp bij IRONMAN 70.3

maandag 26 juni 2023

Gisteren heeft het MBT geassisteerd bij de 4e editie van de internationale IRONMAN 70.3 Westfriesland. Dat verliep goed, maar het evenement zelf uiteindelijk nogal dramatisch.

Voor veel MBT’ers was het gisteren al vroeg ochtend. Om 06.00 uur werd verzameld in Hoorn voor de begeleiding van de IRONMAN 70.3 Westfriesland: een internationale triathlon met meer dan 1.000 deelnemers. Het topevenement van dat evenement was een halve triathlon: 1,9 km zwemmen, 90 km fietsen en een halve marathon (21,1 km) hardlopen. 
De taak van het MBT was vooral om toezichthoudende juryleden achterop de motor te vervoeren over het parcours voor het fietsonderdeel van de halve triathlon en de kwart triathlon, met name bij de topatleten.

Vanaf 07.00 uur voerden enkele MBT’ers een laatste parcoursverkenning uit, om er zeker van te zijn dat het fietsparcours geheel vrij was. Tussen 07.30 en 09.15 uur begonnen vervolgens de triathleten na het zwemonderdeel aan het fietsen. Rond 10.00 uur was de eerste fietser al weer terug en de laatste omstreeks 13.15 uur.

Tijdens het hardlooponderdeel bleek dat door de hoge buitentemperaturen (tot 32 graden Celsius) en de inspanningen die gepleegd werden door diverse deelnemers, maar ook sommige toeschouwers, steeds meer mensen (ernstig) medische assistentie nodig hadden. Dit nam een zodanig grote omvang aan dat hiervoor een GRIP1-situatie werd afgekondigd (Gecoördineerde Regionale IncidentbestrijdingsProcedure, fase 1) en er een groot aantal ambulances, enkele brandweer-eenheden en diverse medische teams ter assistentie ter plaatse moesten komen (zie een artikel hierover in het Algemeen Dagblad en in De Telegraaf  van die dag). Doordat de route naar het sportterrein krap en drukbevolkt was, sprongen de motor-verkeerregelaars van het MBT bij om de routes vrij te houden voor de ambulances en overige hulpdiensten. Ook bij het vertrek van de ambulances om enkele personen naar het ziekenhuis te vervoeren assisteerde het MBT door de doorgang vrij te houden, de ambulances te begeleiden en enkele kruispunten te beveiligen. 
Om 16.45 uur was alles weer onder controle en kon de GRIP1-situatie  worden afgebouwd.

Al met al was dit een ongewoon drukke dag voor het MBT, waarbij naar voren kwam dat de MBT’ers niet alleen het op de motor begeleiden van evenementen op de openbare weg onder de knie hebben, maar ook het adequaat reageren op en improviseren bij ongeplande situaties waarbij hun hulp geboden is.

     Ook motor-verkeersregelaar worden bij het MBT? Kijk dan op de pagina MBT’er worden?.
     Ook uw evenement laten begeleiden door het MBT? Kijk dan op de pagina
Uw evenement.

In beeld (4)

Naar nieuwsoverzicht